İstanbul'un artan trafik sorununa çözüm üretmek amacıyla yeni bir çalışma başlatıldı. İstanbul Ticaret Üniversitesi Ulaştırma Sistemleri Uygulama ve Araştırma Merkezi Müdürü Prof. Dr. Mustafa Ilıcalı'nın aktardığı bilgilere göre, şehirde toplu taşımayı hızlandırmak hedefiyle tasarlanan 120 kilometrelik otobüs öncelikli yol projesinin uygulanması için adımlar atıldı. Pilot uygulamalar bu yıl içerisinde hayata geçirilecek.
120 KİLOMETRELİK YOL PLANLAMASI
Bu proje çerçevesinde İstanbul genelinde toplamda 120 kilometre uzunluğunda otobüs öncelikli yollar oluşturulması hedefleniyor. İlk safhada 80 kilometrelik güzergahlar belirlenmiş durumda. Bu yolların inşasıyla birlikte otobüslerin trafik içinde daha hızlı ve etkili bir şekilde hareket etmesi amaçlanırken, toplu taşımada bekleme sürelerinin azalması ve yolculuk konforunun artması bekleniyor.

"TRAFİK ARTIK KİLİTLENME NOKTASINA GELDİ"
Prof. Dr. Ilıcalı, İstanbul trafiğinin artık kritik bir aşamaya ulaştığını, okulların tatilde olmasına rağmen şehrin yoğunluğunun yüksek seviyelerde olduğunu ifade etti. Ticari hızların 10 km/saat altına düştüğünü, yayaların da benzer bir hız seviyesine gerilediğini belirtti. Bu durumun ciddi bir sorun teşkil ettiğine işaret eden Ilıcalı, yolların kapasitelerinin bireysel araçlar yerine toplu taşımaya ayrılması gerektiğinin altını çizdi.
"TOPLU TAŞIMA İÇİN AYRI ŞERİTLER GEREKİYOR"
İstanbul'daki yolların büyük bir kısmının özel araçlar tarafından kullanıldığını dile getiren Ilıcalı, "Yol kapasitelerinin bireysel araçlardan alınarak, otobüs gibi çok sayıda yolcu taşıyan araçlara verilmesi gerekiyor" şeklinde konuştu. Otobüs öncelikli şeritlerin bir zorunluluk olduğunu vurgulayan Ilıcalı, bu sistemin Avrupa ve ABD'de uzun yıllardır başarıyla uygulandığını belirtti.

PİLOT BÖLGELER SEÇİLDİ, İLK UYGULAMA YOLDA
Projenin ilk aşamasında İstanbul'un bazı ana yollarında otobüs şeritleri uygulanacak. Ilıcalı, bu uygulamanın Beşiktaş-Ayazağa güzergahı gibi geniş yollarda rahatlıkla hayata geçirilebileceğini belirtti. İki ya da üç şeritli yolların çoğuna bu sistemin entegre edilebileceğini ifade etti.
SISTEM HIZI ÜÇ KATINA ÇIKARTACAK
Otobüs öncelikli yolların, metrobüs örneğine benzer şekilde önemli avantajlar sağladığını vurgulayan Ilıcalı, "Metrobüs, saatte 30 kilometre hızla ilerlerken, yan şeritteki araçlar 10 kilometreye bile ulaşamıyor. Bu durum, sıradan vatandaşların toplu taşımayı tercih etmelerine neden olacak" dedi.
TEKNOLOJİYLE DESTEKLENİYOR
ASELSAN ile gerçekleştirilen iş birliği sayesinde metrobüs hatlarının kısmen otonom hale getirilmesi için çalışmaların devam ettiğini açıklayan Ilıcalı, bu sistemin olası sürücü hatalarını önleyeceğini vurguladı.

HER YERDE UYGULANABİLİR
İBB’nin raporlarına göre, İstanbul'da sürücüler yılda ortalama 105 saati trafikte geçiriyor. Ilıcalı, bu sürenin her yıl arttığını vurgulayarak, otobüs öncelikli yol uygulamasının en kısa zamanda tüm kente yayılması gerektiği görüşünde. Proje ile ilgili olarak altyapı çalışmalarının yıllar önce başladığını hatırlatan Ilıcalı, geçmişte alınan UKOME kararlarının da uygulamanın önünü açtığını aktardı. Şehirdeki iki veya daha fazla şeritli tüm yollarda bu uygulamanın gerçekleştirilebileceğini belirtti.
HEM TRAFİĞİ RAHATLATACAK HEM DE TOPLU TAŞIMAYI TEŞVİK EDECEK
Prof. Dr. Ilıcalı, bu sistemin yolculuk sürelerini kısaltmakla kalmayıp, vatandaşları toplu taşımaya yönlendirerek bireysel araç kullanımını da azaltacağını söyledi. Bunun sonucunda İstanbul'daki trafik yükünün genel anlamda hafiflemesi bekleniyor.